Verslag Bergsportkamp NKBV 2007: Passeiertal / Texelgruppe

Afgelopen weken ben ik op bergsportkamp geweest met vrienden van de KNBV in het gebied de Texelergruppe in Noord Italië. Het was echt een geweldige vakantie waarin ik erg veel gewandeld heb samen met Jip (6) en Roos (3).

Vrijdag 27 juli 2007
Vandaag zijn we vanuit Walchsee in Oostenrijk naar de camping in Noord Italië gereisd. Rond 10.00 vertrokken we, en rond 12:00 zijn we op de Jaufenpass. Jip en Roos vinden het geweldig om met de auto zo hoog (ongeveer 2050 meter) te komen.

Op de Jaufenpass hebben we in een bergrestaurantje lekker gegeten: de kids friet met een worstje en ik spaghetti met knoflook en olie. Echt heerlijk. Rond 13:45, na nog een stukje rondgewandeld te hebben, zijn we verder gereden. Rond 14.30 waren we op de camping. In de bloedhitte de tent opzetten. Lekker getimed van me, maar ach lekker zweten is ook niet mis. Daarna? Zwemmen natuurlijk. Het zwembadje moest meteen uitgeprobeerd worden.

Zaterdag 28 juli 2007
Vandaag hebben we tot 12:00 gerommeld. De extra luifel eraan zetten voor de zon, want het is erg heet. En nog wat kratten uitzoeken, zodat de tent op orde is. De kids zijn lekker aan het spelen. Jip samen met zijn grote vriend Yannick. In de middag hebben we, via de supermarkt om lekker broodjes te halen, met zijn 3-en een eerste inlooptochtje gedaan.

Start: Cafe Oberoberst op 1392 meter
Eind: Cafe Walde
Hoogtemeters: ? meter
Tijd: 2 uur

De weg loop met zeer veel bochten omhoog. Het pad is zeer makkelijk begaanbaar met de kids. Vervolgens lopen we via de 42a naar Cafe Walde. Op het bordje staat 35 minuten, maar met Jip en Roos die zelf wandelt hebben we ongeveer 1 uur en 15 minuten nodig inclusief een ruime pauze met broodjes. Bij cafe Walde eten we een lekker ijsco. Het uitzicht is erg mooi. In de verte kun je o.a. de Honigspitze zien.

In ongeveer 45 minuten zijn we terug met Roos in de rugdrager, want ze is moe van de heentocht. Wat opvalt als we weer naar beneden rijden is dat het erg lekker weer is boven, maar dat in het dal de hitte blijft hangen. Dus, veel naar boven deze vakanatie, hahaha. Na het wandelen is het heerlijk om te zwemmen, even de spieren ontspannen. Rond 18.45 gaan we naar de tent, koken en om ongeveer 20:00 zijn we klaar. De campingbaas komt met een treintje langs alle tenten en lokt zo alle kinderen mee. Jip en Roos vinden het geweldig. Een tochtje door het dorp en door de appelboomgaard.

Zondag 29 juli 2007
Vandaag hebben we de inlooptocht met de hele NKBV-groep gelopen. We waren ongeveer 4 uur onderweg. Jip loopt voorop met Yannick. Hij loopt super. Papa loopt achteraan met Roos in de rugdrager. Het ging erg goed. Ik voel me sterk. Het is een erg leuke groep met aardige mensen.

Start: Parkeerplaats vlakbij Tjimmelsjoch op 2026 meter
Hoogtemeters: 350 meter
Tijd: 4 uur

We wandelen via een meertje, waar we een picknick houden.

Het is een mooie tocht langs diverse meertjes.

Maandag 30 augustus 2007
Vandaag lopen we een tocht vanaf parkeerplaats Unterwald in het Kalmtal naar de Faglsalm. Vlak voor de Faglsalm houden we een pauze met eigen etenswaren. Bij de hut nemen de kids samen een bordje Kaisersmarren.

Roos heeft opeens een splinter in haar duim die ik er niet uit krijg. Simone en Annemieke krijgen de splinter er gelukkig uit. Handig 2 zorgzame dames in de wandelgroep, hahaha.

Start: Cafe Unterwald
Hoogtemeters: 740 meter
Tijd: 7,5 uur

Na de Faglsalm lopen we via route 6/6a weer terug naar de parkeerplaats. Een deel van de groep loopt een andere route terug naar ons eigen dal. Onderweg komen we veel bosbessen tegen. Jip eet zich helemaal blauw. In de verte zie je de dolemieten, echt geweldig uitzicht.

Dinsdag 31 juli
Vandaag hebben we een rustdag. We zijn erg rustig opgestaan, lekker ontbeten, wat afgewassen en wat kleren gewassen. Samen met Roos verzinnen we verhaaltjes. Roos heeft een winkeltje: een koffie en koekhuisje. Ik word geweldig vertroeteld door haar. Rond 13.30 gaan we met een aantal mensen naar het zwembad in St. Leonard. Morgen zullen we een kleine wandeling maken, en donderdag mogelijk een huttentocht? Samen met Jim en Marianne, en Jean-Paul en Anita gaan we een alternatief bedenken voor de 1300 meter stijgende huttentocht van de rest van de groep. We hebben echt een heerlijke rommeldag.

Woensdag 1 augustus 2007
Vandaag hebben we met een kleine groep gewandeld vanaf de parkeerplaats Wanserhof op 1439 meter. Vanaf de camping moet je richting de Jaufenpass rijden. Bij de Seebergalm op 1721 meter hebben we wat gedronken evenals de huteigenaar die al menig biertje achter zijn kiezen heeft.

Het lijkt net een sprookje uit de Efteling. Als de huteigenaar roept: “bla bla macht´s nochmal eine!” dan gaat er een luikje open een speelt iemand liedjes op de trompet. De kids vinden het geweldig.

Start: Parkeerplaats Wanserhof op 1439 meter
Hoogtemeters: 300 meter
Tijd: 4 uur

Vervolgens lopen we naar de Wanseralm op 1641 meter. En van daar weer naar de parkeerplaats.

Donderdag 2 augustus 2007
Vandaag en morgen gaan we met Jim en Marianne, en Jean-Paul en Anita onze alternatieve huttentocht lopen. We parkeren bij Cafe Walde op ongeveer 1300 meter. En lopen via de Longfall hutte op 1075 meter naar de Bockerhutte op 1700 meter. De kids lopen goed. Roos loopt zelfs 1,75 uur zelf.

Start: Parkeerplaats Walde op 1300 meter
Eind: Bockerhutte op 1700 meter
Hoogtemeters: 225 meter dalen en 625 stijgen
Tijd: 6 uur

Het slapen in de hut vinden ze stoer.

En Roos zegt ’s avonds tijdens het tandenpoetsen: “Stoer he met 1 tandenborstel!”. We hebben namelijk maar 1 tandenborstel meegenomen om zo elke gram te sparen. Want de rugdrager met Roos is toch aardig wat kilo’s. ’s Avonds eten Jip Kaisersmarren, Roos aardappeltjes met een worstje, en ik Kasenocken.

Vrijdag 3 augustus 2007
’s Ochtends is er veel regen en mist. We twijfelen wat te doen. Rond 9.30 besluiten we het er op te wagen. Het lijkt alsof het gaat opklaren.

Het uitzicht is werkelijk geweldig. Wolkenflarden die omhoog waaien, dan weer een straaltje zon, en dan weer mist. We halen de Oberkaserhutte op 2131 meter. Via de 25 gaan we met een stijl pad weer naar beneden. Jip loopt erg goed en heel zeker.

Start: Bockerhutte op 1700 meter
Eind: Parkeerplaats bij Cafe Walde op 1300 meter
Hoogtemeters: 1031 meter dalen, en 431 stijgen
Tijd: 9,5 uur

Via de Bockerhutte lopen we dezelfde weg terug. We zijn 9,5 uur onderweg. Het laatste stuk is zwaar. Na heel lang dalen 200 meter stijgen. Jip en ik is zijn op. Geen tijd en energie om te koken, dus met Jean-Paul en Anita eten we lekker in een restaurantje voor maar een paar euro’s.

Zaterdag 4 augustus 2007
Vandaag hebben we een welverdiende rustdag. Wat boodschappen en heel veel zwemmen.

En ’s avonds heerlijk pannenkoekenavond.

Zondag 5 augustus 2007
Vandaag zijn we rustig opgestaan, en rond 11.00 uur naar een klimgebied in de buurt van de Tsjimmelsjoch gereden. Ik had mijn twijfel of ik het zou proberen, maar je moet alles proberen voordat je er over kunt oordelen. Ik vond het best spannend. Jip wilde niet klimmen, maar spelen in het water bij de rivier en dammetjes bouwen.

Het klimmen was echt geweldig. Na ongeveer 8 meter hoogte wilde ik naar benden, omdat ik nog maar met 1 voet houvast had, en nergens mijn andere voet en handen kon neerzetten. Pfff, even wat adrenaline door mijn lijf. Laat me toch maar zakken. Nadat ik beneden was had ik spijt, want ik wilde nog wel een keertje, maar eerst de anderen ook de kans geven. Rond 15.00 was het voor de kids tijd om naar de camping te gaan, lekker zwemmen en een ijsje. Morgen gaan we met 38 man een huttentocht doen. Geweldig!

Maandag 6 augustus 2007
Vandaag is de grote dag, de tocht naar de Stettinerhutte op 2875 meter. We gaan in twee groepen: een groep die de top (de Hohen Wilde op 3480 meter) even meepakt (ahum) en een groep met als eindpunt de hut. We starten bij het dorpje Pfeldersplan op een parkeerplaats op 1628 meter hoogte. Het eerste stuk is makkelijk en een beetje saai tot Zeppichl. Jip had hierdoor moeite om op gang te komen. Een pepermuntje en een verhaaltje van Annemieke doet wonderen. Via Lanziner hof lopen we naar de Lanziner Alm. Daar drinken we lekker thee, limonade en apfelstrudel. We zitten nu op 1860 meter. We hebben pas 232 meter geklommen. Pfff, nog een hele trip te gaan. De sfeer is goed in de groep.

Start: Pfeldersplan op een parkeerplaats op 1628 meter hoogte
Eind: Stettiner Hutte op 2875 meter
Hoogtemeters: 1250 meter stijgen
Tijd: 7 uur

Na de pauze begint het echte klimmen. Jip en ik vinden het treintje uit. Ik houd de wandelstokken achter me, en Jip pakt ze vast. Zo lopen we als een treintje heerlijk zingend de bergen op. Het doet wonderen. Rond 13.00 nemen we pauze met een deel van de groep: Naira, Jim, Marianne, Dide, Ernst, Gemma en Mirjam, want de rest loopt verder al in hoogtemeters. Ik schat dat we op 2200 meter hoogte zitten.

Stap voor stap gaan we na 45 minuten weer verder. Jip loopt goed, ik voel me sterk en Roos is vrolijk achter op mijn rug. In de verste zie je een kom waar we doorheen moeten. Dat lijkt ver. De anderen zien we ver voor ons. Eindelijk komt rond 15.00 de hut in zicht. Dat geeft moed. Steeds zien we hogerop de berg stukken sneeuw en ijs. Jip wil per se de sneeuw aanraken. Op een moment zegt Jip: “Ik wil niet terug lopen hoor pap!”. Ik had verteld dat we konden omdraaien als het te veel was voor ons. Het tempo gaat omhoog, want we willen sneeuw. Ik heb mijn twijfels of we erbij kunnen komen. Goed speuren, en dan zie ik een spoortje in de stenen met een kommetje erachter. Misschien ligt daar sneeuw. Wij er naar toe op onderzoek. Yes! De kids zijn helemaal opgewonden. Roos glijdt onderuit op haar billen. Hahaha. We hebben veel lol en nieuwe energie. Rond 17.00 zijn we in de hut op 2875 meter.Oh ja, Roos heeft wel 2 uur zelf gelopen. Super knap, en met rugzak, anders was het niet echt. Ondertussen komt de top-ploeg een voor een de berg af. Kicken gevoel. Iedereen is uitgelaten. Wat een prestatie van ons allemaal. ”s Avonds eten we aardappeltjes met worst met veel limonade. Daarna heerlijk met zijn allen liedjes zingen begeleidt door de gitaar. Rond 22.00 gaan we naar bed.

Dinsdag 7 augustus 2007
Ik heb onrustig geslapen vannacht. De kids heerlijk. Rond 6.30 begint het gerommel, dus iedereen maar opstaan. Het ontbijt is witbrood met jam, thee en warme melk. Roos drinkt heerlijk een slok warme melk en dan hangt er een dik vel aan haar lip. Ze wil meteen niks meer drinken en eten in de hut, hahaha. De tocht terug gaat voorspoedig. Rond 11.30 zijn we op de Lanziner Alm en eten we sachertorte en drinken we limonade.

Rond 13.30 zijn we bij de auto. In de middag rusten en rusten, want de tocht was zwaar. Rond 16.00 begint het te regenen met onweer. Met alle mensen die vandaag afgedaald zijn, hebben we gezellig pizza gegeten in het dorp.

Woensdag 8 augustus 2007
Vandaag zijn we naar Merano (in plaats van Bolzano vanwege een super file van 2,5 uur) gegaan. Heerlijk een broodje met worstje gegeten in de zon. Wat rondwandelen. Een ijsje eten. Rond 17.00 zijn we terug bij de tent. De kids vroeg in bed en ik voor het eerste deze vakantie een boekje lezen. De regen tikt heerlijk op het tentdak. Potje thee en boekje. Heerlijk.

Donderdag 9 augustus 2007
Een heerlijk rommeldag met vooral lekker uitslapen, rustig ontbijten en heerlijk douchen. Maar kijken wat de dag brengt. Het weer is redelijk. Een wolkje en dan weer zon. Heerlijk partijtjes tafelvoetbal met een zeer fanatieke Jip.

’s Avonds “vieren” we ons afscheid met heerlijk eten, en geweldige optredens van een aantal mensen. Jip en ik doen de truc met de 2 touwen. Niemand die los kan komen. Het was een super avond. Jammer om morgen weer naar huis te gaan.